Et ubesvaret spørgsmål i Musikkens hus?

Ja, det kan man godt sige. Men også et spørgsmål, som ikke nødvendigvis behøver blive besvaret.

I torsdags var jeg til Aalborg Symfoniorkesters første abonnementskoncert i Musikkens Hus – Aalborgs fine koncertsal!

Overskriften på koncerten var Amerika finder sin stemme. På programmet var musik af Charles Ives (1874-1954), Aaron Copland (1900-1990) og Antonin Dvorak (1841-1904).

Man kan sige at udfordringen til os koncertgæster var størst i begyndelsen af koncerten og aftog gradvis hen mod Dvorak 9. symfoni Fra den nye verden, som var ren nydelse hele vejen igennem.

De to første stykker musik af Charles Ives var, som der står i programnoten, snarere et strøm af klange og lyde. Det første stykke The Unanswered Question, 1906 tiltalte mig meget. Hvor smukt strygerne lå som et tæppe hele vejen igennem. Det har vist krævet sit af musikerne. Jeg lægger videoen med en indspilning af hr Sinfonieorchester ind i højre sidespalte, så kan I prøve at lytte til det. Titlen på musikstykket, synes jeg passer rigtig godt. Her har vi et helle, hvor vi ikke behøver tage stilling til noget eller beslutning om noget. Vi kan bare lade det flyde. Nogle ville kalde det meditation.

Det samme gør jeg med det næste stykke på programmet i torsdags – også af Charles Ives, Central Park in the Dark, 1906. Dirigenten Hans Graf gjorde meget ud af at beskrive og forklare, hvad Charles Ives ville med det. Og lukker man øjnene, kan man måske også se en aften- eller nattestemning midt i byens park og forestille sig at musikken er alle de lyde, som er i en storby på dette tidspunkt.

Inden pausen fik vi også Coplands klarinetkoncert, som blev spillet så flot og ekvilibristisk af orkestrets egen soloklarinettist, Leah Aksnes. Hvad jeg ikke vidste – det stod i programnoten – er, at koncerten er bestilt hos Copland af Benny Goodman. Og det leder selvfølgelig over i kommentaren, at jazzmusikken har sat sit præg på Amerikas musik – og den klassiske musik. Tænk bare også på Gershwin! Coplands klarinetkoncert får I på en video – selvfølgelig må det så være med Benny Goodman på klarinet, Aaron Copland som dirigent og med Columbia Symphony Orchestra.

Efter pausen kunne vi koncertgæster så endelig slække lidt mere på koncentrationen og nyde de kendte toner fra Dvoraks dejlige symfoni. Largoen i koncerten er højdepunktet, sagde en god ven til mig. Og hvor har han ret i det. Man bliver jo aldrig træt af Hiawatha temaet – også kendt som Going Home. Programnoten fortæller lidt om myter og sandheder omkring Dvoraks 9. symfoni, sjovt at vide. Men det kan I selv læse om andre steder. Til jer ligger nu en udgave med Celibidache og Münchner Philharmonie.

Alt i alt var det en rigtig dejlig begyndelse på efterårets koncertoplevelser i Musikkens Hus i Aalborg. Der er for mit vedkommende 4 endnu i vente.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *